ホロコースト史実検証5、プロパガンダ考

 (最新見直し2015.02.08日)

 (れんだいこのショートメッセージ)
 ここで、ホロコーストプロパガンダ考をしておく。今日でも、国際ユダ屋は国際ユダ屋が仕掛ける戦争、紛争の際に何々作戦と命名することを常態化しているが、このことに窺うべきは彼らの宣伝上手性であろう。この観点でホロコーストを概観すれば「西のホロコースト、東の南京大虐殺事件」のプロパガンダ性である。あの手この手で執拗に何万回も情報注入するので本能域レベルまで染められている者も多い。ここではその手口を解析しておく。どう判断するかはその者の勝手だろう。れんだいこは、本稿以上世話を焼くつもりはない。

 2015.02.08日 れんだいこ拝


【「アウシュビッツ強制収容所解放60年記念式典」】
 2003.1.27日、第二次世界大戦中に多数のユダヤ人がナチス・ドイツに虐殺されたアウシュビッツ強制収容所の解放60周年式典が、ポーランドのクラクフにある同収容所に隣接し「第2アウシュビッツ」と呼ばれるビルケナウ収容所跡地で開かれた。旧ソ連軍が同収容所を解放したことにちなんでプーチン露大統領が出席したほか、イスラエルのカツァブ大統領、ケーラー独大統領、ポーランド、仏など40カ国以上の首脳が参列した。1千名を超す生存者やその家族らが参列し、式典に臨んだ。式典は午後3時前(日本時間同11時前)、雪が舞う中、ドイツ占領下の欧州各地からユダヤ人らを同収容所に輸送した鉄道の引込み線にある慰霊碑の前で始まった。

 アウシュビッツ・ビルケナウ両収容所ではユダヤ人を中心に子供も含め100万~150万人が殺されるなど最大の犠牲者を出したとされており、ホロコーストの象徴の地となっている。

 2005.1.27日付毎日新聞は、「アウシュビッツ解放60年きょう記念式典」の記事で、ポーランドの総合雑誌「ポリティカ」の現役編集者で、アウシュビッツからの生き残りのポーランド系ユダヤ人・マリアン・トゥルスキ氏(78歳)とのインタビューを報じている。興味深いのは次の件りである。
 「アウシュビッツではどんな生活を」。
 「44年にゲットーからアウシュビッツに移送され、主に収容所周辺で農作業をした。1日11時間を超す厳しい労働だったが、監視の目を盗んでジャガイモなどの農作物を手に入れる特典もあった。同じゲットーから移送された友人9人と共に暮らすことができ、お互い助け合った結果、幸いにも全員がアウシュビッツで生き残ることができた」。
 「解放直前に他に移送されたさうですね」。
 「収容所は1月27日に旧ソ連軍に解放されたが、私はその9日前の18日に別の場所に移送された。氷点下20度を超す厳寒の中、7日間も歩き続けた。収容所の生活で体力が落ちており、歩けなくなる人々が続出、その多くは射殺された。出発時600人だった私のグループは到着時に450人、まさに死の行軍だった。そしてゲットー依頼、互いに助け合った友人のうち4人を移送中に失った。私が解放されたのは欧州で大戦が終結した45年5月、ビタミン不足で全ての歯が抜け落ち、体重は32キロまで減っていた。解放直後、41度の熱が三日間続いたが、ようやく生き延びることができた」。
 「米副大統領の服装、反発買う、アウシュビッツ収容所跡式典」(ロイター通信→CNN)が次の記事を配信している。

 2005.1.29日、ワシントン――ポーランドのアウシュビッツ強制収容所跡で解放60周年記念式典が催された。米代表として列席したチェイニー副大統領が身に着けた「カジュアル」な服装が、犠牲者や元収容者への哀悼や畏敬(いけい)の念に欠けるとして、米マスコミなどでひんしゅくを買っている。ロイター通信が伝えた。

 副大統領は当日、毛の装飾があるフード付きの防寒具、スキー帽やハイキングなどに用いるブーツ姿で現れ、儀礼用のコートに身を包んだシラク・フランス大統領やプーチン・ロシア大統領らとは好対照を成した。

 米紙ワシントン・ポストのファッション担当記者は28日、チェイニー氏のこの姿を、「まるで、典型的な除雪作業員の姿のよう」と皮肉り、「(他の指導者が)成人の身なりをしているのに、彼は小心な少年にように見えた」とも突き放した。

 英国の一部新聞も、副大統領のカジュアルな服装に言及している。

 ポスト紙の記者は、チェイニー氏が1月20日に行われた米正副大統領の就任式典で、雪交じりの天候ながら、濃い色のコートを着用、帽子を使用していなかった事実を指摘。その上で、アウシュビッツ収容所解放式典で、「防寒具を着て、彼は暖かったかもしれないが、寒さを我慢して収容所の犠牲者へ敬意を示すことより、自分の防寒対策に気を配っていたとの印象を与えた」と結んでいる。

 チェイニー氏側はコメントを出していない。


【「ユダヤ人被虐殺者による人間石鹸譚考」】

 長い間、「ユダヤ人被虐殺者による人間石鹸譚」がまことしやかに流布されてきている。マーク・ウィーバー は、著書「ユダヤ石鹸」(アドレス:ttp://www.nsjap.com/v_b/06.html)の中で次のように記している。これによると、「ユダヤ人被虐殺者による人間石鹸譚」がウソであるということになる。

 近代ユダヤ史を研究しているデボラ・リプシュタット教授も1981年、同じように歴史の「書き換え」に同意している。彼女は書いている、「実はナチスは決して、石鹸製造、その他の目的でユダヤ人の身体を利用することはありませんでした」。 イスラエル・ヘブライ大学のイェフーダ・バウアー教授は、ヤド・ヴァシェム・ホロコースト記念館の館長シュムエル・クラコウスキーと同じく、第一線のホロコースト歴史家と見做されている。このバウアー教授も1990年4月、人間石鹸物語は真実ではないことを認めた。「囚人はドイツ人について、どんな恐ろしい物語でも信じ込んでしまう状況だった」と彼は記している、しかし彼は厚かましくも、その後で噂の責任をナチスに押し付けている。
(私論.私見) 「人間石鹸譚」について
 こうなると、「人間石鹸譚」もうそ臭いという事になる。

 2006.3.23日 れんだいこ拝

【カルロ・マットーニョ論文「歴史と真実の否定」】
 カルロ・マットーニョ論文「歴史と真実の否定」(http://www002.upp.so-net.ne.jp/revisionist/mattogno_08.htm)(2003.6.19日、歴史的修正主義研究会の試訳)は、次のように述べている。
 歴史的修正主義に関する真実は、まったく別のことである。修正主義的歴史家を反ユダヤ主義とかネオ・ナチという使い古されたカテゴリーの中に押し込めてしまおうとすることは、かならず「個人的・政治的理由のために」生じているのであり、シェルマーとグロブマンの著作の題名『歴史の否定』と同じくらい誤解を招くものである。修正主義的歴史家が否定しているのは「歴史」ではなく、御用史家たちが提供してきた歪曲された歴史の解釈である。この歪曲の否定から誕生した修正主義とは、歴史的真実の復権である。

 ポール・ラッシニエは、戦後の強制収容所関連の文献にちりばめられていた嘘を否定することから、修正主義者としての活動を始めた。ラッシニエは、嘘のオンパレードに憤激し、真実を復権しようという燃えるような情熱を抱いたのである。御用史家の詐欺行為への憤激こそが、修正主義的歴史家を駆り立てているもっとも重要な動機の一つである。御用史家たちは自分たちの地位を利用して、無知な読者を欺き、無知な読者を欺き続けることで、自分たちの地位を維持しているにすぎない。そして、私が『歴史の否定』の詐欺的本質を暴露しようとするのも、シェルマーとグロブマンの詐欺的行為に憤激し、歴史的真実を復権しようとしたいがためである。


【Jon Wiener氏の「ホロコースト創造論」(The Nation誌)】
 「阿修羅ホロコースト2」のバルセロナより愛を込めて氏の2005.10.6日付け投稿文ホロコースト創造論(The Nation誌)」を転載しておく。
 ホロコースト創造論(The Nation誌)

 米国の情報誌Rense.comはThe Nation誌に1999年7月24日に掲載されたHolocaust Creationism(ホロコースト創造論)というJon Wiener著の記事を再掲しています。著者のWienerは主としてシカゴ大学の歴史学者Peter Novick(ユダヤ人)のホロコーストに関する主張を紹介しています。

 このPeter Novickについては次のサイトに若干の説明があるのですが、これによると、
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 http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/Novick/
 Documents on the Peter Novick controversy
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 「ホロコースト産業」の著者フィンケルシュタイン同様に、第2次世界大戦でのユダヤ人の「被害」を誇張することによってホロコーストを宣伝し、それによって巨額の利益が米国のユダヤ人団体によって吸い上げられる様子を描いたThe Holocaust in American Lifeを出版して、ユダヤ人団体からつるし上げられました。しかしその後でフィンケルシュタインの本が登場すると、逆に、学問的な調査が為されていると、ノヴィックを持ち上げてフィンケルシュタインを叩く材料に使ったそうです。

 このThe Nationの記事からでは、ノヴァックがホロコースト自体を肯定しているのか否定しているのかは明確には書かれていません(おそらく否定はしていないと思います)が、第2次大戦後に戦争の教訓は第一にヒロシマであってヒトラーではなかったこと、またスターリンがヒトラー同様(あるいはそれ以上)に悪辣であったことを、1960年代から70年代にかけてシオニストと米国のユダヤ人団体がいかに捻じ曲げてホロコーストを創造することで覆い隠していったのかが、ノヴァックの研究を元に著者のWienerによってまとめられています。

 非常に長い英文ですが、このようなサイトが消されないうちにここに掲げておくこととします。

 http://www.thenation.com/doc/19990712/wiener

 REVIEW | posted June 24, 1999 (July 12, 1999 issue)

 Holocaust Creationism   Jon Wiener

 Between 1945 and 1947 the United States underwent perhaps the most breathtaking ideological transformation in its history. "The Good War," which had united America with Russia to save Western civilization from Nazi barbarism, ended, and within two years the incarnation of evil had been relocated: Germany was suddenly our ally in defending freedom from the USSR.

 This astonishing ideological shift was accomplished by invoking the theory of totalitarianism, which held that Nazi Germany and Soviet Russia were "essentially alike." Whatever the intellectual strengths or weaknesses of the theory, it served to marginalize talk about what we today call the Holocaust: The suggestion that the destruction of European Jewry was the defining feature of the Nazi regime undermined the logic of the cold war by denying the essential similarity of Hitler and Stalin. The dizzying reversal redefined discussion of German war crimes as evidence of disloyalty to the "free world."

 A riveting new book by historian Peter Novick describes how "the Holocaust" as we speak of it today--a singular event--barely existed in Jewish consciousness or anybody else's at the end of World War II and for many years afterward. American Jews had learned by 1945 about the fate of "the 6 million." But for Jews and non-Jews alike, it was the overall course of the war and the deaths of 50 million people that were the dominant facts. Jews understood themselves to be one group among many that suffered immense and heartbreaking losses.

 During the fifties, Novick shows, the Holocaust was not held up as a source of historical lessons but rather as something terrible that had ended. The principal instruction the public took from the war arose not from Hitler but from Hiroshima--an urgent theme underscored by civil defense drills and bomb-shelter hysteria. Since Americans were both the perpetrators of atomic bombing and potential victims, it made sense that nuclear anxieties should dominate public consciousness about world politics.

 So Jews in the fifties weren't talking about the Holocaust or defining themselves in primary terms as the victims of Hitler. They sought integration into American society and culture; they embraced the fifties liberal "family of man" ethos. Now, Novick poses a simple question: How, then, did consciousness of the Holocaust, evident most recently in the enormous triumph of Schindler's List, become so pervasive in American culture? Novick, a University of Chicago professor who previously wrote a prizewinning study of the history profession, also examines what is most puzzling to him about this consciousness: The Holocaust didn't happen here, and survivors and their descendants make up but a tiny proportion of the Jewish population.

 Novick's contention is that "the Holocaust" was constructed twenty-five years after the war in a way that would not have been recognizable to Jews or gentiles in 1945. Indeed, Novick shows that while the Holocaust as such was hardly talked about from 1945 to 1965, from the seventies on it became increasingly central to Jewish self-consciousness. Despite the fact that after World War II Jews became the best-educated, most politically effective and wealthiest ethnic group in American society, official Judaism since the seventies has increasingly drawn on the Holocaust to portray Jews as victims, pitting them against other groups seeking redress--especially through affirmative action--for their own victimization.

 The United States Holocaust Memorial Museum in Washington becomes one of Novick's biggest concerns in this regard. "There surely isn't going to be a second Jewish institution on the Mall, presenting an alternative image of the Jew," he writes. The official American representation, the most expensive and best Jewish museum in the world, portrays Jews as victims and gentiles as either persecutors or guilty bystanders. Novick has to ask the irresistible question: Is it good for the Jews? And is it good for anybody else?

 Novick begins with an analysis of wartime policy. During the war, Jews eagerly embraced the Allies' ideological claim that Nazi Germany was the enemy not just of them but of "free men everywhere." Jews understood that throughout their long history, tyrants had periodically arisen who persecuted and killed them; but Jewish life would survive Hitler the way it had survived all his predecessors. For those concerned with world Jewish issues, working for the creation of a Jewish state took precedence over the rescue of Europe's Jews. American Jews accepted David Ben-Gurion's belief that creation of a Jewish state was the best way to make future tragedies impossible. In this context, Jews supported FDR's conduct of the European war with enthusiasm and gratitude.

 This strand of Novick's argument runs against David Wyman's important and well-known book The Abandonment of the Jews. Wyman argues that the Roosevelt Administration willfully disregarded rescue opportunities that could have succeeded, that anti-Semitism was the main problem and that inaction by American Jews also played a role. The "failure of rescue" is also a prominent theme in the Holocaust museum on the Mall.

 Novick presents a strong case, however, that rescue efforts wouldn't have worked, and that trying to bomb the Auschwitz gas chambers (much discussed by historians today) would have been a bad idea because precision bombing was a myth; nobody wanted to be blamed for bombing tens of thousands of Jews at Auschwitz--what could be regarded as helping Hitler kill Jews. In Novick's judgment, rescue efforts might have saved 1 to 2 percent of Jews from the ovens--"a worthwhile achievement indeed"--but he relentlessly documents the fact that rescue was barely mentioned by Jewish organizations.

 "Abandonment of the Jews," he concludes, would have been an incomprehensible phrase at the time, because no one believed rescue of foreign civilian populations was an obligation for the Allies. With only a few exceptions, Jews concurred with the goal of the Roosevelt Administration and its allies: to force the unconditional surrender of Nazi Germany as quickly as possible. That was the best way to help the European Jews who were still alive. All other objectives, including rescue, had to be subordinated to it.

 Novick then provides a fascinating picture of the differences between postwar Jewish culture in America and that of today. Talk about the Holocaust during the early postwar years was "something of an embarrassment," indeed something seen as inconsistent with American ideals. Only the Communists worked to keep alive the memory of Hitler's campaign to exterminate the Jews--part of their fight against German rearmament. Official Jewish thinking in that era was evident in the response to proposals for a Holocaust memorial in New York City made in the late forties by prominent Jewish individuals. The American Jewish Committee, the Anti-Defamation League, the American Jewish Congress and other official voices all agreed: Such a monument would be "a perpetual memorial to the weakness and defenselessness of the Jewish people" and thus "not in the best interests of Jewry."

 Jews' desire to escape from the "victim" schema was perhaps best dramatized by an incident from the grotesque daytime TV show Queen for a Day, in which contestants competed for the most miserable story: A Birkenau survivor said, "Each time I look down at my left arm and see my tattoo I am reminded of my terrible past.... If only my tattoo could be removed!" The audience, Novick reports, voted enthusiastically in favor of an award of cosmetic surgery.

 There was, of course, one monument of nascent Holocaust consciousness in the fifties: The Diary of Anne Frank, brought to the stage in 1955 and the screen in 1959. But those productions emphasized Anne's "universalism" and upbeat optimism and played down her Jewishness. Onstage and onscreen, Anne proclaimed, "We're not the only people that've had to suffer...sometimes one race...sometimes another." At the time this was precisely the way American Jews wanted their story told. But with the rise of Holocaust consciousness since the eighties, those productions have come under brutal attack. Cynthia Ozick wrote in The New Yorker in 1997 that the universalizing of Anne's story had gone too far, so that it might have been better if the diary had been "burned, vanished, lost."

 The story of such a monumental reversal in official Jewish thinking occupies the second part of Novick's book. Where did the concept of "the Holocaust" as a distinct entity come from? Novick's answer is that it derives from the 1961 trial of Adolf Eichmann, the first time the Nazi campaign to exterminate the Jews was presented to the public as distinct from Nazi barbarism in general. Israeli tactics in kidnapping Eichmann and bringing him to Israel for trial had initially aroused considerable opposition: The New Republic recommended that Israel "confess error and hand Eichmann back to the Argentine authorities," and the Wall Street Journal editorialized that the trial could benefit only the Communists and was pervaded by "an atmosphere of Old Testament retribution." William F. Buckley's National Review was the most vehement, denouncing Israel for "bitterness, distrust, the refusal to forgive, the advancement of Communist aims."

 But the Israeli prosecutors succeeded in showing American Jews that they could and should discuss a singular event they called "the Holocaust," that they need no longer be defensive about Jewish victimization. American Jews had not taken the initiative in this development, but many nevertheless found the end of silence liberating.

 The Yom Kippur War of October 1973 provided a major impetus to the rise of Holocaust consciousness in America. Jewish enthusiasm about Israeli invincibility, which followed the Six-Day War of 1967, came to a sudden end, as did the claim that the Jewish homeland provided a kind of security unknown in the diaspora. The 1973 Israeli victory came only after frightening early reverses and massive Israeli casualties. Only US support assured Israeli victory and survival. Suddenly the Holocaust had an intense new significance, invoked on behalf of Israeli security. Elie Wiesel wrote that he was, for the first time since the end of World War II, "afraid that the nightmare may start all over again."

 Along with this theme came offensive arguments made by defenders of Israel. Most encompassing was Cynthia Ozick's statement in 1974 that "all the world wants the Jews dead." She was arguing, essentially, that since nobody cared what happened to the Jews, they should stop being so concerned about injustices to others and focus on defending their own particular interests. Talk about "our timidity" and "our failure" in the face of the Holocaust now became central to Jewish discourse, the implication being that "we" must not be timid or fail to protect Israel this time around.

 While Zionist spokesmen expressed deep anxieties about the survival of Israel after the 1973 war, Jewish leaders began worrying during that decade that the greatest threat to Jewish survival in the United States was the loss of Jewish distinctiveness. Novick points out that it's not easy to come up with grounds for a distinctive Jewish identity in America today: Most Jews aren't particularly religious; most have no particularly Jewish cultural traits; Zionism provides only a thin and abstract commitment. For many official voices, the best argument for Jewish survival is the obligation to deny Hitler a "posthumous victory."

 This contention that Jews are an endangered species was accompanied by an irrational anxiety about a "new anti-Semitism" in America, whipped up by professional Holocaust memorializers like the Simon Wiesenthal Center, which bombarded Jews with mailings describing frightening threats and appealing for money. But in fact, as Novick argues, "it was the absence of hostility to Jews that was threatening"--the threat now was assimilation, and especially intermarriage. "The monster has assumed a different and more benign form," said Norman Lamm, president of Yeshiva University, "but its evil goal remains unchanged: a Judenrein world."

 As a historian, Novick is profoundly critical of the argument that the Holocaust was "unique." Every historical event is unique in some ways, yet each can be compared with others in other ways. It's easy to point out ways in which the Holocaust was not unique: Stalin killed more people than Hitler; Gypsies suffered losses that were roughly proportional to those of the Jews. But there's a more radical argument Novick found in the work of philosopher Berel Lang: "So what if the Holocaust is unique?" The uniqueness argument serves primarily to denigrate or minimize the sufferings of others.

 In the seventies the insistence that the Holocaust was unique turned into what Novick calls "the Victimization Olympics." Official Jewish treatment of the Armenian genocide has been particularly reprehensible, Novick shows. Originally the Holocaust museum had pledged to provide some coverage of the Armenian genocide, but its planners yielded to the Israelis, who didn't want to offend Turkey, a crucial Muslim ally. American Jewish activists joined Israeli lobbyists in defeating a 1989 Congressional resolution memorializing the Armenian genocide, while major Jewish organizations stayed silent. In response to Armenians who argued that they too were the victims of genocide, Lucy Dawidowicz, a leading Holocaust historian, argued that the Turks had "a rational reason" for killing Armenians, unlike the Germans, who had no rational reason for killing Jews.

 Black-Jewish Holocaust competition has been equally distasteful and destructive. "They are stealing the Holocaust from us," Wiesel complained. "The greatest victory," Novick writes, "is to wring an acknowledgement of superior victimization from another contender. Officials of the US Holocaust Memorial Museum tell, with great satisfaction, a story of black youngsters learning of the Holocaust and saying 'God, we thought we had it bad.'"

 James Baldwin long ago provided the best response to this Jewish oneupmanship: "It is not here, not now, that the Jew is being slaughtered, and he is never despised, here, as the Negro is, because he is an American. The Jewish travail occurred across the sea and America rescued him from the house of bondage. But America is the house of bondage for the Negro, and no country can rescue him."

 Holocaust consciousness today is thoroughly embedded in mainstream popular culture. This has happened, Novick writes, because American Jews "are not just 'the people of the book,' but the people of the Hollywood film and the television miniseries, of the magazine article and the newspaper column, of the comic book and the academic symposium." A giant leap in situating this in the mind of Middle America came with the 1978 NBC miniseries Holocaust. One hundred million Americans watched all or part of the four-night broadcast. Wiesel didn't like the program--he wrote that the series "treats the Holocaust as if it were just another event.... Auschwitz cannot be explained nor can it be visualized.... The dead are in possession of a secret that we, the living, are neither worthy of nor capable of recovering." But it made a tremendous impression on the American public.

 Then came Schindler's List (1993); Oprah Winfrey declared on television, "I'm a better person as a result of seeing Schindler's List." Again a few Jewish critics complained; again the public responded with tears and sympathy. Novick, ever the clear-eyed questioner, asks "why the eliciting of these responses from Americans is seen as so urgently important a task."

 The central claim justifying the spread of Holocaust consciousness is that it teaches "lessons" that we all "ignore at our peril." Novick is deeply skeptical of this claim. He points to the ways contending groups have drawn different, self-serving "lessons." On the right, thinkers like George Will have claimed the Holocaust teaches that we must reject the liberal belief in the perfectibility of man, that we need to adopt government policies to deal with the evil people in our communities. But Americans, with their daily TV diet of images of crime, murder and mayhem, hardly need the Holocaust to teach them about the dangers outside their door, and Novick politely suggests that Will's opposition to liberal social programs did not arise out of his study of the Holocaust. Liberals, of course, draw their own lessons--the need for tolerance and mutual understanding among different ethnic groups. And antiabortion groups proclaim they are fighting the abortion holocaust.

 Novick is interested in the "lesson" that ordinary people are capable of extraordinary evil, but he argues that the Holocaust is not as relevant a case of this as the work psychologist Stanley Milgram did at Yale in the mid-sixties. Milgram recruited ordinary New Haven residents for what they were told was an experiment in the influence of pain on learning. He told them to inflict increasingly painful electric shocks on subjects who gave wrong answers. The upper range of shocks on what was in fact a fake generator was described as "Danger: Severe Shock" and "XXX." Despite hearing screams of agony and pleas for help, more than 60 percent continued to crank up the shocks, and 90 percent of those reading the questions but not administering the shocks continued to the end. If you want lessons about the capacity of normal people to inflict pain, you don't need to go to a society in a total war with an ideology that has dehumanized some groups--you don't need Auschwitz when you've got New Haven.

 Another lesson some have drawn from the Holocaust is awareness of "the crime of indifference." Novick agrees that "the atrophy of a sense of mutual obligation" is indeed a problem in modern individualistic societies, but he doubts that the Holocaust provides the most useful example, again because of the extremity of the situation. When Kitty Genovese was attacked in Queens in the mid-sixties, thirty-eight neighbors heard her cries for help and didn't respond or even call the police. They didn't have to fear Gestapo retaliation.

 The most fundamental thesis the professionals advance is that Holocaust consciousness sensitizes us to oppression and atrocity. But making the Holocaust the example of oppression can easily have the opposite effect. It's such an extreme event, Novick argues, that it tends to trivialize everything of lesser magnitude: Slavery was bad, but not as bad as systematic mass murder; Americans may have killed 2 million Vietnamese, but that's not as bad as the Nazis' killing 6 million Jews. The argument for the uniqueness and incomparability of the Holocaust contributes directly to this kind of "lesson." Novick's harsh but unavoidable conclusion is that the Holocaust doesn't teach lessons at all. Visiting the Holocaust museum doesn't make you a better person--it could conceivably provide a rationale for minimizing current injustices.

 Beyond these immensely significant arguments, Novick's book is full of revealing little gems. The Holocaust text quoted most often is Martin Niemoller's confession: "First they came for the Communists, but I was not a Communist--so I said nothing. Then they came for the Social Democrats, but I was not a Social Democrat--so I did nothing. Then came the trade unionists, but I was not a trade unionist. And then they came for the Jews, but I was not a Jew--so I did little. Then when they came for me, there was no one left who could stand up for me." Niemoller had the progression of Nazi concentration camp policy correct. Al Gore quoted the passage, but moved the Jews to first place. He also left out Communists and trade unionists, and he added Catholics, who were not on Niemoller's list. The US Holocaust Memorial Museum preserves the list intact and in the correct order, except that it omits Communists. Other versions add homosexuals.

 The invocations of the Holocaust in American politics and culture today cited by Novick are mind-boggling. Hillary Clinton, under attack in 1996 for her Whitewater financial transactions, appeared in the gallery of the House during her husband's televised State of the Union address, sitting with daughter Chelsea on one side and Elie Wiesel on the other. Surely this should get the award for best use of Holocaust imagery in a photo-op. Runner-up goes to Woody Allen for his explanation about how he was able to cope with the scandal over his romance with his teenage stepdaughter: by learning from "all the reading I'd done through my life on the Holocaust.... Those who focused on what was actually happening to them--the daily horror...the reality of it--they survived."

 Virtually every reader will have some disagreements with this provocative and vigorously argued book. I thought Novick should have considered the Museum of Tolerance in Los Angeles, the "other" big Holocaust museum in the United States, which, unlike the one on the Washington Mall, seeks to relate Jewish suffering to the sufferings of other groups, to teach that all minorities have an interest in protecting one another from discrimination. I disagreed, too, with his assessment of the writing about rescuers--Christians who helped Jews. Novick says its purpose is to condemn the millions who did nothing by honoring the few who helped, but the work I know--particularly Gay Block and Malka Drucker's magnificent book Rescuers--simply affirms that, under the most difficult circumstances, ordinary people can be heroes. Novick suggests that the Holocaust curriculums mandated for public schools are a waste of time, teaching trivial lessons about being nice to everybody; I think the Holocaust ought to be taught in school.

 But Novick has made his case: The present state of Holocaust consciousness is not good for the Jews. It provides a negative way for Jews to define themselves as a people and a destructive way for Jews to relate to others. His wonderfully clear and intelligent voice, his insistence on posing difficult questions and his deep learning make this, for me at least, the history book of the year--not just for what it says about Jews but for what it reveals about cultural politics in America since World War II. 


【「ホロコースト・プログラミング」】
 「阿修羅ホロコースト2」の木村愛二氏の2005.10.6日付け投稿文「旧稿採録:ホロコースト・プログラミング」より引用しておく。
 概要「NHK で戦争責任のシリーズの1夜目の1.2日付け放送『人道に対する罪』だけは仕方なしに録画して、見ましたが、何らの論証無しにホロコーストを信じ込んで力む阿呆の典型でした。アメリカ、様、様から、お喜びのお言葉を沢山頂戴できることでしょう」。

 私がユーゴ戦争におけるNATOの戦争犯罪を裁く「独立戦争犯罪法廷」に参加した際、マンハッタンの書店のベストセラーの棚で見つけて買ってきた本は、ユダヤ人の歴史家で、教授の書いたものです。そこには、ハッキリと、アメリカのユダヤ人がイスラエルを支援する目的で、ホロコースト・プログラミング(教育の意味です)を開始したと書かれています。NHKなどの阿呆がやっていることは、今の今、パレスチナで子供を虐殺し続けている極右の応援になっているのです。呆れた話ですが、要するに、日本人の程度の低さの象徴です。

 イギリスの諺に曰く、「公然の敵よりも偽の友の方が悪い」のです。『人道に対する罪」の考案者は、シオニストのユダヤ人の弁護士です。目的は、泥棒(ナチ)の上米をはねるイスラエルの建国、アラブ人の土地への侵略の口実作りでした。拙著『アウシュヴィッツの争点』(1995) 参照。

 虚心坦懐に資料を読めば、そんなに難しい問題ではありません。いやしくも公共の電波を使って、「人道に対する罪」を論ずるのなら、それくらいの勉強はすべきです。それとも、東大の助教授を出演させているから、それで十分だとでも言うのでしょうか。戦前の東大教授達は、皇国史観の立て役者だったのです。戦後だって、似たようなものです。ましな教師は、ましな官僚と同様に、非常に少ないのです。

 「人道に対する罪」のでっち上げ、、またはホロコーストの嘘は、特に、中東問題の核心に触れる問題であり、重要な政治的問題です。私は、かつて労働組合の現役幹部などの位置にいた当時に、ヴェトナム戦争を世界の焦点として議論しました。それと同等に考えているのですが、今も昔も、あまりにも不勉強な自称反体制が多すぎて、呆れています。

 「戦争責任」の追及は当然のことですが、日本が事実行った残虐行為と並べて、シオニストの謀略宣伝に加担してしまうのは、実にお粗末な盛り付け料理なのです。

 私は、拙著『湾岸報道に偽りあり』の第一部「CIAプロバガンダを見破る」に、「CIAのプロバガンダ作製の秘訣は、30%の真実を加えることだそうである」とか、「歪め屋が放つ弾丸に脳天を撃ち抜かれたことに気付かず、歪め屋の仲間にされるメディア関係者」などと書きました。

 この種のメディア関係者は、自分では良心的な仕事をしているつもりだから、かえって始末が悪いのです。宮崎学の著書の宣伝文句に、「騙される奴は騙すやつの10倍悪い」とありましたが、私は、これをさらに増幅して、「騙されて騙すメディア関係者は10の自乗で100倍悪い」、とホーム頁に書きました。もちろん、メディア関係者だけではなくて、メーリングリスト関係者にも、同じ責任を持ってもらいたいものです。

 ことあらためてCIAと言わなくても、昔から、人を騙す技術、詐欺では、当然、真実を加えるのでした。私の母親も、戦後の物資不足の折、訪問販売で、表面が真綿で中身が屑綿の詐欺に、引っ掛かったものでした。

 「戦争責任」追及を遡れば、アメリカ軍が今のNHKを使って、日本の軍部批判をしながら、アメリカン・デモクラシー、実は、アメリカン・デマゴギーで、日本人を洗脳し、その一方で、人間宣言をした天皇と資本主義体制を守ったのでした。今度のシリーズにも、そういう「現代神話」の典型が表れているのです 。

 NHKがこのところ、しきりと「ホロコースト」問題で、こともあろうに、あの極右国家イスラエルでの制作番組を「丸投げ」放送したりしている状況の下では、連続番組の全体が齎す思想支配の効果を議論しないと、片手落ちというよりも、本命の狙い、または、「法廷」準備者たちが陥っている重大かつ決定的な錯誤を見逃すことになると考えるので、あえて、問題提起します。

 簡単に言うと、イスラエル支持のアメリカの億万長者のユダヤ人たちは、国際世論の動向に危機感を覚えており、世界中に金をばらまいて、相手が抱える問題と無理矢理にでも結び付けては、彼らの張りぼての守護神、「ホロコーストの嘘」を維持し続けようとしているのです。日本では創価学会を味方にしています。

 この認識は、表現こそ違いますが、私が一昨年、ユーゴ戦争におけるNATOの戦争犯罪を裁くために元司法長官のラムゼイ・クラークが代表の国際行動センターが主催した「独立国際戦争犯罪法廷」に参加した際、マンハッタンの大型書店のベストセラーコーナーで発見した本、ユダヤ人の歴史家、大学教授が書いた『アメリカ人の生活の中のホロコースト』にも詳しく書いてあることなのです。






(私論.私見)Ayaka Löschke

8月15日

昨日、ナチス・ドイツの加害の歴史、その犠牲者に謝罪、思いを馳せるための新たな施設の建築デザインが決まり、今晩のニュースでも大々的にお披露目となりました。とても素敵なものなので、皆さんにも是非ご紹介したいと思いました。

75年前、約50万人もの政治家、知識人、学者、思想家、芸術家、学生がナチス・ドイツから亡命。

ユダヤ人...のみならず、ナチスの独裁に抵抗して民主主義を追求した人々、シンティ・ロマの人々、同性愛者の人々、あるいは、官能的な(sinnlich)芸術作品を制作し、それを通して(そうした作品に「退廃芸術」の烙印を押した)ナチスの独裁を疑問視した人々がナチスから敵視され、亡命。帰国後も不信を抱いたまま生き続けなければならない人々がたくさんいたそうです:
https://www.youtube.com/watch?v=oCSw0XPXUNk(24分52秒以降、ZDFの特集VTRをご覧になれます。)

この悲劇を人々が振り返って熟考(nachdenken)し、そこから学ぶ(lernen)ための場所となる「亡命博物館」(Exilmuseum)を建設するためのベルリン市民の運動が昨日、大きく前進し、コンペの勝者、コペンハーゲンのDorte Mandrupさんの建築事務所による素晴らしいデザインがお披露目となりました。写真はDeutsche Welleのニュースサイトから転載させていただきました:
https://www.dw.com/…/deutsches-exilmuseum-in-ber…/a-54573138

このデザインは、いかがでしょうか?

ベルリンからの多くの亡命者が利用し、そして、ユダヤ人住民を強制収容所に送ったアンハルト駅(Anhalt Bhf.)の廃墟を活かして、駅のファザードが正面来るデザインで、私も、「やはり、重要な歴史博物館、追悼施設はその重要性にふさわしく、美的にも優れていなければならないな」とうならされました。

式典では、この計画の後援者であり、2009年にノーベル文学賞を受賞した作家ヘルタ・ミュラー(Herta Müller)が改めて、亡命者が味わった絶望、平穏な日常を奪われた不条理さを世界に訴えました。

もう一人の後援者である、ヨアヒム・ガウク前大統領もスピーチし、「亡命者たちが辿った運命は、私たちが彼らの悲しい運命に同情、共感する機会を与えてくれるに違いない。あるいは、亡命を選んだ彼らの決然とした生き方に驚嘆するきっかけをも与えてくれるに違いない」(Die Schicksale der Exilanten gäben Anlass für Mitgefühl, aber auch für "Bewunderung der gelebten Entschlossenheit".)と名文を寄せています。

私も大学時代、ベルリン観光をするなら必ず訪れなければならない場所として、同級生には、旧東ドイツの秘密警察(Staji)が政治犯を拘留していた刑務所など、負の歴史を伝える博物館nなどを勧められました。完成した暁には、この「亡命博物館」もそういった場所に加えられることは間違いないでしょう:
https://www.stiftung-hsh.de/geschichte/stasi-gefaengnis/

さて、今年の終戦記念日、日本ではまた、自国の被害中心の報道を延々と流しているのでしょうか…。

今晩のニュースを見た後、Wikipediaでざっと、日本における戦争関連の博物館について調べてみましたが、数が相当少ないです。(どこもなんだか古臭い)いくつかHPをざっと見たところ、日本の加害の歴史よりも、空襲の被害など、日本の被害の歴史の展示が多いような気もします:
https://ja.wikipedia.org/…/Category:%E6%97%A5%E6%9C%AC%E3%8…

一方、ドイツにおけるナチスによる加害の歴史、犠牲者を追悼する施設、博物館の数は圧倒的です。200を超えた時点で、私も数えるのをやめてしまったほどです:
https://de.wikipedia.org/…/Liste_der_Gedenkst%C3%A4tten_f%C…

もちろん、ドイツ全土に隈なくあるナチス・ドイツの加害の歴史を伝える博物館、犠牲者のための追悼施設のすべてが、この「亡命博物館」のように大規模なわけではありません。エアランゲンの隣街、フュルト(Fürth)にあるユダヤ博物館も、もともとはユダヤ人一家の邸宅だった建物を改装した建物で、さほど大きくはありません。

ドイツ国内では、ユダヤ人がいたるところで身近な場所で迫害、追放されたが、大日本帝国軍の加害の歴史は、日本国内で起こったわけではないから、歴史博物館、追悼施設は建設しづらかったなどという言い訳は、本当に通用するものなのでしょうか?

だって、関東大震災の際に「東京で」起こった朝鮮人虐殺の追悼施設でさえ、横網町公園にはありませんよ?!一角にほんの小さなお堂でも、何かを建てることだってできたかもしれないじゃないですか。

ドイツの「亡命博物館」のニュースを受けて、ベルリン市民が、ドイツ中の人たちがその計画の崇高さ、建築の美しさに喜ばしい気分でいるのとは対照的に、私は日本の終戦記念日のことを思い、とても暗澹たる気持ちでいます。

私たちはせめて、大日本帝国、天皇の臣民(ドイツのニュースは「天皇の軍隊」という呼称をよく使います)が味わった空襲の悲劇よりも、侵略された国々の人々がどれほど尊厳を踏みにじられ、恐怖を味わったのかを振り返り、思いを馳せ、そこから学びましょう。